Κάθε εποχή του χρόνου έχει ιδιαιτερότητες, οι οποίες επιδρούν αρνητικά ή θετικά στη συχνότητα και βαρύτητα των τροχαίων ατυχημάτων.
Έξοδοι διακοπών με αυτοκίνητο
Παράγοντες επικινδυνότητας είναι:
Παράλογη βιασύνη, αξίζει να επισημανθεί ότι σε διαδρομές 300 χλμ με υπερβολική ταχύτητα το πολύ να κερδίσουμε 15-20΄της ώρας.
Η υπερφόρτωση του αυτοκινήτου συνεπάγεται αλλαγή οδικής συμπεριφοράς στην οποία δεν είμαστε εξοικειωμένοι (μεγαλύτερο διάστημα πέδησης, ευαισθησία στους πλάγιους ανέμους κ.λ.π.).
Ενοικιάσεις δικύκλων στον τόπο διακοπών
Δίκυκλα σε κακή μηχανική κατάσταση, δυνατοί άνεμοι, κακό οδικό δίκτυο, και σε πιο μεγάλες ηλικίες, έλλειψη εξάσκησης.
Αλκοολούχα ποτά
Λόγω υψηλής θερμοκρασίας, κατανάλωση μπύρας τις μεσημβρινές ώρες.
Κατανάλωση ούζου και προ του μεσημεριού (δολοφονικό ποτό).
Σημειώνουμε, ότι ο οδηγός δεν πρέπει να λαμβάνει καμία ποσότητα αλκοόλης. Το νομικό όριο των 0,5 ‰, δηλαδή ½ γραμμάριο αλκοόλης ανά λίτρο αίματος, δεν είναι και το ιατρικό όριο. Καμία ποσότητα αλκοόλης δεν είναι ακίνδυνη για τον οδηγό. Κατά τον Παγκόσμιο Οδηγό Υγείας, διεθνώς το 30% των θανάτων σε τροχαία ατυχήματα οφείλεται στη χρήση αλκοόλης. Το ποσοστό αυτό στην Ελλάδα ανέρχεται στο 40%.
Πεζοί
Λόγω της καλοκαιρίας και της μεγαλύτερης ημέρας, παιδιά και ηλικιωμένοι κυκλοφορούν πιο συχνά και τις βραδινές ώρες. Τα παιδιά δεν μπορούν να αντιληφθούν από πού έρχεται το αυτοκίνητο, δεν έχουν μεγάλο οπτικό πεδίο και πιστεύουν ότι το όχημα μπορεί να σταματήσει αμέσως. Οι ηλικιωμένοι δεν αντιλαμβάνονται το αυτοκίνητο εάν δεν έχει αναμμένα τα φώτα του, έχουν μειωμένα αντανακλαστικά και πολλές φορές προβλήματα ακοής.
Στην Ελλάδα οι οδηγοί ανάβουν τα φώτα πολύ αργά μετά τη δύση του ήλιου, τα δε μικρά είναι τελείως άχρηστα. Εφόσον έχουμε ηλιοφάνεια τα φώτα πρέπει να ανάβουν στις 20:30 και εξυπακούεται επί συννεφιάς, πολύ νωρίτερα.
Υπόγειες διαβάσεις και τούνελ
Στα τούνελ συνιστάται οι οδηγοί να έχουν αναμμένη τη μεσαία σκάλα, να κρατούν 30 μέτρα απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και να μην κάνουν ποτέ στάση εντός του τούνελ εκτός αν διαθέτει ειδικές εσοχές, να μην προσπερνούν και τέλος να αφαιρούν τα γυαλιά ηλίου (τουλάχιστον 50 μέτρα οδηγεί κάποιος σε σκοτάδι και απαιτείται κρίσιμος χρόνος προσαρμογής των ματιών στο μειωμένο φως). Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι τα φώτα δεν χρησιμεύουν μόνο για να βλέπουμε, αλλά και για να μας βλέπουν.
Έκτακτες βλάβες
Μεγάλη προσοχή απαιτείται σε περίπτωση βλάβης.
Στάση στην άκρη του δρόμου με ανοικτό το πορτ-μπαγκάζ.
Τρίγωνο προειδοποίησης 100 τουλάχιστον μέτρα προ του οχήματος.
Γιλέκο ασφαλείας (η χρήση του προβλέπεται πλέον και στην Ελλάδα).
Αναμμένα τα φλας και τα μεσαία φώτα.
Οι επιβαίνοντες να απομακρυνθούν αρκετά από την άκρη του δρόμου και να βρίσκονται μακριά από το όχημα.
Χρήση φακού, για να ειδοποιούμε με κινήσεις τα επερχόμενα αυτοκίνητα να απομακρύνονται από την άκρη του δρόμου και της λωρίδας.
Γενικά
• Ειδικό κάθισμα για τα παιδιά μέχρι ύψους 150 cm.
• Χρήση της ζώνης ασφαλείας και στα πίσω καθίσματα.
• Πολύ καθαρό παρ-μπρίζ. Η σκόνη και αντίθετος φωτισμός, δημιουργούν αδιαπέραστο για την όραση φλοιό.
• Μεγάλη προσοχή απαιτείται όταν έχουμε «κόντρα» τον ήλιο. Δεν διακρίνονται πεζοί, σήματα, φωτεινοί σηματοδότες κ.ά.
• Γυαλιά ηλίου με ουδέτερο χρώμα και όχι πολύ σκούρα. Χρήσιμη η γνώμη του οφθαλμιάτρου.
ΠΡΟΣΟΧΗ: μην οδηγείτε στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.), είναι σύμπτωμα αντικοινωνικής συμπεριφοράς και μας θέτει σε κίνδυνο.
ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗ σημαίνει:
• Χαμηλή ταχύτητα, πειθαρχία στη σηματοδότηση των ορίων ταχύτητας
• Πλήρης αποχή από το αλκοόλ
• Διευκρίνιση με τον γιατρό μας, για τυχόν φάρμακα που λαμβάνουμε και πως αυτά επιδρούν στην οδική συμπεριφορά.
• Ποτέ προσπέραση :
Α) σε στροφή
Β) σε γέφυρα
Γ) σε διασταυρώσεις
Δ) σε σιδηροδρομικές γραμμές
Ε) σε σήραγγες
Στ) σε διαβάσεις πεζών
Ζ) σχολικού λεωφορείου εν στάσει ή μεγάλου σταθμευμένου οχήματος
Η) χωρίς ορατότητα τουλάχιστον 500 μέτρων
Θ) όταν αισθανόμαστε ανασφαλείς.
Copyright ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ για μια Ανοικτή Κοινωνία 2014 by Conne3ion