____________________________________________________________________________________________________________________________
Το Πάσχα έφτασε! Η Κίνηση Πολιτών εύχεται σε όλους «Καλή Ανάσταση» και Πάσχα χωρίς ατυχήματα
Πέντε βασικά σημεία που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας:
______________________________________________________________________________________________________________________________
Το Πάσχα πλησιάζει. Ας το υποδεχτούμε λοιπόν με καλή διάθεση, χωρίς να ξεχνάμε όμως κάποιες ιδιαιτερότητες της περιόδου.
Οι λύσεις, απλές!
1. Τροχαία ατυχήματα
√ η μεγάλη ταχύτητα είναι η πρώτη αιτία σοβαρών ατυχημάτων
√ απόλυτη αποχή των οδηγών από το αλκοόλ
√ η υπερφόρτωση του αυτοκινήτου μεταβάλλει τη συμπεριφορά του και το διάστημα πέδησης. Η λύση είναι να διατηρούμε χαμηλή ταχύτητα και να τηρούμε σωστές αποστάσεις (το μισό της ταχύτητας, σε μέτρα)
√ Προσοχή στους πεζούς. Οι ενήλικες βιάζονται και δεν προσέχουν, ενώ τα παιδιά είναι σε διακοπές, με ανέμελη ψυχολογία και πολλά κυκλοφορούν με ποδήλατα
2. Πρόληψη στο σπίτι
√ Ποτέ κεριά χωρίς επίβλεψη και πάντα σε ειδική βάση (όχι πιάτο). Δεν πρέπει να τοποθετούνται σε ρεύματα αέρος. Να προσέχουμε το μήκος του φυτιλιού να μην ξεπερνά το 1 εκατοστό
√ Η περιέργεια οδηγεί πολλές φορές τα μικρά παιδιά να θέλουν να δουν τι υπάρχει στη συσκευή της κουζίνας.Τα αποτελέσματα μπορεί να είναι πολύ σοβαρά. Εγκαύματα από πτώση κατσαρόλας. Προσοχή: Να μην προεξέχει το χερούλι της κατσαρόλας
Ας δοκιμάσουμε όλοι έναν νέο τρόπο για να μην είναι –για πολλούς- αυτό το Πάσχα, δυσάρεστο. Ας δοκιμάσουμε απλά : ΜΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ, ΜΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ.
Ας λάβουμε υπόψη μας και τον ΑΛΛΟΝ.
Ας μη θεωρούμε κάθε οδηγό σε άλλο αυτοκίνητο ως ανταγωνιστή της αυθεντίας μας και του εγωισμού μας.
Ας αφήσουμε τα επικίνδυνα προσπεράσματα «για να φτάσουμε πιο γρήγορα» από κάποιον άλλον άγνωστο, που τον βαφτίσαμε καθ΄οδόν «αντίπαλο».
Ας αφήσουμε να μας προσπεράσουν έστω και αν κορνάρουν εκνευριστικά.
Ας αφήσουμε έναν πιο αργό οδηγό να προσπεράσει με την ησυχία του, χωρίς να «χαϊδεύουμε» τον προφυλακτήρα του και να του αναβοσβήνουμε τα φώτα μας. Πρέπει και αυτός κάποια στιγμή να προσπεράσει ένα πιο αργό όχημα.
Ας κρατήσουμε κάποια απόσταση για να του δώσουμε άνεση.
Ας αφήσουμε έναν που προσπερνά αντίθετα από εμάς, έστω φρενάροντας, όταν βλέπουμε ότι είναι σε δύσκολη θέση. Το αναβόσβησμα των φώτων μας δεν σώζει ούτε αυτόν ούτε εμάς από τη μετωπική σύγκρουση.
Και μην ξεχνάμε: ο δυνατότερος στο μυαλό, υποχωρεί.
Ας αφήσουμε τους πεζούς να περάσουν κάνοντάς το σαφές με κίνηση του χεριού. Οι πεζοί ασυνήθιστοι σε ευγένειες, διστάζουν.
Ας αφήσουμε αυτοκίνητα που έρχονται από πάροδο να μπουν στο κύριο ρεύμα, έστω και αν έχουμε προτεραιότητα.
Ας αφήσουμε κάθε ποσότητα αλκοόλης, τουλάχιστον 6 ώρες πριν από την οδήγηση. Έχουμε ευθύνη προς τους συνεπιβαίνοντες αλλά και προς αυτούς που θα χτυπήσουμε.
Ας μη κορνάρουμε σε κάθε παράβαση των άλλων. Η ανεκτικότητα ηρεμεί και εμάς. Ο εκνευρισμός μειώνει την ικανότητα στην οδήγηση.
Ας φορέσουμε ζώνη ακόμη και αν δεν το καταλαβαίνουμε. Οι άνθρωποι που γνωρίζουν τα θέματα οδικής ασφάλειας μας προτρέπουν να τη φοράμε ακόμη και σε πολύ μικρές ταχύτητες.
Ας οδηγήσουμε ανθρώπινα και υποχωρητικά.
Ας καταλάβουμε ότι η επιθετική οδική συμπεριφορά είναι έκφραση απειρίας, ανωριμότητας και ανεπάρκειας.
Ας πάρουμε το αυτοκίνητο γι΄αυτό που ήταν αρχικά και έπρεπε να είναι και σήμερα: δηλαδή ένα μέσο άνετης και κατά το δυνατόν ασφαλούς μεταφοράς, όχι ένα μέσο που δυσκολεύει ή και καταστρέφει τη ζωή μας. ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΠΛΗΣΙΑΖΕΙ, και μαζί έρχεται και η «ηρωική» μας έξοδος!
Ας εκπλήξουμε θετικά τους εαυτούς μας!
ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ
ΣΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ;
Πρώτη αιτία τροχαίων ατυχημάτων είναι η ανθρώπινη συμπεριφορά. Και όταν αναφερόμαστε στην ανθρώπινη συμπεριφορά εννοούμε όχι μόνο του οδηγού/πεζού αλλά και αυτήν των αρμόδιων προσώπων (υπαλλήλων υπουργείων, Υπουργών, αστυνομικών). Σύμφωνα με την Τροχαία, το 80% των ατυχημάτων οφείλονται σε λανθασμένες ενέργειες οδηγού/πεζού, κάτι που μας αποδεικνύει τον παραπάνω ισχυρισμό. Η στατιστική δεν περιλαμβάνει τις αστοχίες αρμοδίων δημοσίων λειτουργών.
Η ανθρώπινη συμπεριφορά, ως αιτία πρόκλησης ατυχημάτων, δεν μπορεί να μην επηρεάζεται από τις σημερινές δυσχερείς συνθήκες ζωής που αντιμετωπίζουμε. Η κρίση στην Ελλάδα δεν είναι μόνο οικονομική, είναι και πολιτισμική. Είναι κρίση κουλτούρας όλων των τομέων της κοινωνικής μας ζωής, κρίση θεσμών, έλλειψη στοιχειώδους αυτοκριτικής και, κυρίως, έλλειψη αλληλεγγύης. Αυτή η κρίση απειλεί κυριολεκτικά την ύπαρξη της Χώρας μας. Είμαστε ένα κράτος φράσεων. Η κρίση, αυτό μπορεί να θεωρηθεί σίγουρο, μεταβάλλει την ανθρώπινη συμπεριφορά.
Πώς η παρούσα κρίση είναι πιθανό να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα
• Βασικά με τη μείωση των διανυομένων χιλιομέτρων, των εκδρομών και «τριημέρων», λόγω του κόστους βενζίνης, διανυκτερεύσεων κλπ
• Με πιθανή μείωση ταχυτήτων για οικονομία βενζίνης
• Με αγορά αυτοκινήτων με λιγότερους ίππους (όσο πιο ακριβό και με περισσότερους ίππους αυτοκίνητο, τόσο περισσότερες οι πιθανότητες για θανατηφόρο ατύχημα)
• Με την ελάττωση των εξόδων σε νυχτερινά κέντρα, η οποία συνεπάγεται λιγότερη οδήγηση με αυξημένα επίπεδα αλκοόλης στο αίμα των οδηγών
Πώς η παρούσα κρίση είναι πιθανό να αυξήσει τα τροχαία ατυχήματα
• Με την αύξηση χρήσης ψυχοτρόπων φαρμάκων. Σύμφωνα με γερμανικές μελέτες[1], το 25% των τροχαίων έχει ως βασική αιτία τα φάρμακα που μειώνουν την ικανότητα οδήγησης. Σημειωτέον εδώ ότι η χρήση ψυχοτρόπων φαρμάκων δεν βοηθά στην αντιμετώπιση προσωπικών κρίσεων, παρά μόνο περιορισμένα και δη σε συνεργασία με άλλα μη φαρμακευτικά μέτρα.
• Με την αύξηση της χρήσης αλκοόλης
• Με την ελλιπή συντήρηση των οχημάτων και των ελαστικών, τα οποία χρησιμοποιούνται για περισσότερα χιλιόμετρα από ότι θα έπρεπε
• Με τη μείωση της ήδη περιορισμένης αγοράς παιδικών καθισμάτων ασφαλείας
• Με τη μείωση αγοράς καλών κρανών για οδηγούς δικύκλων
• Με την ελάττωση της αστυνόμευσης, λόγω μείωσης προσωπικού
• Με την αγορά φθηνών αυτοκινήτων, τα οποία έχουν μειωμένη ενεργητική και παθητική ασφάλεια
• Με την πιθανή αύξηση της επιθετικότητας των οδηγών και τη μείωση της προσοχής τους, λόγω εννοιών και δυσκολιών που τους απασχολούν
• Με την αύξηση του αριθμού των επιβαινόντων ανά αυτοκίνητο, τουτέστιν περισσότερα θύματα κατά ατύχημα
• Με την ελάττωση των ωρών διδασκαλίας στις σχολές οδήγησης
• Τα αρμόδια Υπουργεία πιθανόν να υποβιβάσουν τη σημασία των θεμάτων πρόληψης, όπως για παράδειγμα της καλής συντήρησης, οριζόντιας και κάθετης σηματοδότησης για λόγους περιορισμού δαπανών. Ο κάθε οδηγός, σε οποιοδήποτε κράτος που βρίσκεται σε κρίση, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη αυτούς τους παράγοντες και να τους εξουδετερώνει ενεργητικά. Αυτό θα ήταν μια ελάχιστη προσωπική συμμετοχή στη γενικότερη προσπάθεια
ΧΕΙΜΩΝΑΣ – ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ
Ιδιαίτερες καταστάσεις της εποχής οι εξής:
1. Χαμηλή ορατότητα (μειωμένο φως ημέρας, χιόνι, βροχή, ομίχλη).
2. Χαμηλές θερμοκρασίες (αντιπηκτικό σε υγρά μπαταρίας, χειρόφρενο)
3. Δρόμος (ολισθηρότητα-αλυσίδες-παγίδευση)
4. Μεγαλύτερα ταξίδια (σε επόμενο δελτίο)
5. Ιδιαίτερη συντήρηση αυτοκινήτου (σε επόμενο δελτίο)
Αναλυτικότερα :
1. ΧΑΜΗΛΗ ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ
Από τους βασικότερους παράγοντες πρόληψης ατυχημάτων είναι η καλή ορατότητα. Ορατότητα δεν σημαίνει μόνο να βλέπουμε τον δρόμο στην οδήγηση αλλά και να μας διακρίνουν έγκαιρα. Να βλέπουμε έγκαιρα πεζούς, παιδιά, στροφές, σήμανση, όριο δρόμου. Επομένως οφείλουμε να έχουμε τις εξής έννοιες κατά νου :
• Κάθε χρόνο, αλλαγή υαλοκαθαριστήρων (πασάλειμμα στο παρμπρίζ οδηγεί, με αντίθετο φως, σε πλήρη «τύφλωση»)
• Γνώση χειρισμού εσωτερικής ροής αέρα προς το παρμπρίζ
• Όλα τα παράθυρα καθαρά
• Έλεγχος λειτουργίας νερού καθαρισμού του παρμπρίζ
• Έλεγχος φώτων αυτοκινήτου
• Έγκαιρο άναμμα μεσαίων φώτων (φώτα διασταύρωσης) το σούρουπο και σε κακές καιρικές συνθήκες
• Έλεγχος της οπτικής μας οξύτητας και δεύτερο ζευγάρι γυαλιά στο αυτοκίνητο
• Εάν πέφτει χιόνι, οδηγούμε πιο σιγά με τα μεσαία φώτα ή καλύτερα με φώτα ομίχλης, τα οποία, εάν είναι τοποθετημένα χαμηλά, είναι ιδιαίτερα βοηθητικά. Τα μακριά φώτα, λόγω διάθλασης με τις νιφάδες του χιονιού, δυσχεραίνουν την ορατότητα Οι προβολείς ομίχλης έχουν καλύτερο αποτέλεσμα όταν τοποθετούνται κατά το δυνατόν χαμηλά (βλ.σκίτσο)
• Σε κακές καιρικές συνθήκες, μην ξεχνάμε το πίσω κόκκινο φως ομίχλης/χιονιού/βροχής. Εάν δεν υπάρχει, να τοποθετηθεί από ηλεκτρολόγο σύμφωνα με τις προϋποθέσεις εγκατάστασης
• Το πιο κάτω σχεδιάγραμμα, δείχνει πως επηρεάζεται η απόσταση φωτισμού, εάν οδηγούμε ήδη αρκετή ώρα σε χιόνι ή λάσπη, χωρίς να καθαρίσουμε τους προβολείς και τα πίσω φώτα .
Επίσης δεν είναι αρκετά γνωστό ότι:
• Οι λάμπες προβολέων «γερνάνε», επομένως μειώνουν σημαντικά την ποσότητα φωτός που παράγουν. Δεν πρέπει να περιμένει κανείς να καούν για να τις αλλάξει. Η μείωση αυτή είναι αργή και ο οδηγός προσαρμοζόμενος δεν την αντιλαμβάνεται
• Επίσης «γερνάνε» και οι καθρέπτες των προβολέων και θέλουν έλεγχο μετά από 4-5 χρόνια, ιδίως εάν, μετά από ατύχημα, έμειναν εκτεθειμένοι σε καιρικές συνθήκες λόγω θραύσης του τζαμιού
2. ΧΑΜΗΛΕΣ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΕΣ
• Έλεγχος μπαταρίας (αδυνατίζει αρκετά, εάν κινούμαστε μόνο μέσα στην πόλη και δεν φορτίζεται πλήρως)
• Αντιπηκτικό υγρό τόσο στο ψυγείο όσο και στο νερό καθαρισμού παρμπρίζ
• Σε θερμοκρασία κάτω του 0ºC, όχι τράβηγμα χειρόφρενου σε μακροχρόνια στάθμευση (μπορεί να κολλήσει). Τοποθέτηση της όπισθεν ταχύτητας και γύρισμα του τιμονιού προς το ρείθρο του πεζοδρομίου. Σε περίπτωση έντονης κατωφέρειας τοποθετούμε και πέτρες στις ρόδες
• Σε χιόνια και παγωνιά, σήκωμα των υαλοκαθαριστήρων για να μην κολλήσουν στο τζάμι και φθαρούν.
3. ΔΡΟΜΟΣ Σε πάγο, η οδήγηση είναι λίαν προβληματική. Καλύτερα να παραμείνει το αυτοκίνητο στο γκαράζ. Μπορεί να υπάρχει πάγος κατά διαστήματα, ακόμα και επί στεγνών δρόμων! Επομένως προσοχή κυρίως σε:
• γέφυρες
• δάση
• υψώματα
Τα νερά συχνά κρύβουν λακκούβες. Περνάμε αργά ανάβοντας τα φλας. Ακόμη και εάν διαθέτουμε 4×4, περνάμε αργά για να μη βάζουμε σε κίνδυνο πεζούς και άλλα μικρότερα οχήματα. Σε βρεγμένο δρόμο η μεγάλη ταχύτητα, που μπορεί να είναι και τα 70 χλμ, μπορεί να οδηγήσει σε υδρολίσθηση. Το αυτοκίνητο «σηκώνεται» επάνω σε λεπτό στρώμα νερού που συνεπάγεται πλήρη αδυναμία ελέγχου. Συμβαίνει ιδιαίτερα με φθαρμένα ελαστικά (περίπου κάτω από 2,5mm βάθους) Profile 1,7mm είναι το κατώτερο όριο ασφαλείας, σύμφωνα με γερμανικό ΚΟΚ, και ποικίλει ανάλογα με το ελαστικό. Κίνηση 4×4 δεν σημαίνει «απόλυτη» ασφάλεια. ΠΡΟΣΟΧΗ: Υλικό από χιόνι και αλάτι κατακάθεται, σε ορισμένα αυτοκίνητα, στο σύστημα δισκόφρενων και μπορεί να αυξήσει στο διπλάσιο τον χρόνο τροχοπέδησης. Ορισμένα εργοστάσια προμηθεύουν εκ των υστέρων εξαρτήματα παρεμπόδισης του φαινομένου.
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ και ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ
Κάθε εποχή του χρόνου έχει ιδιαιτερότητες, οι οποίες επιδρούν αρνητικά ή θετικά στη συχνότητα και βαρύτητα των τροχαίων ατυχημάτων. Έξοδοι διακοπών με αυτοκίνητο Παράγοντες επικινδυνότητας είναι:
–Παράλογη βιασύνη, αξίζει να επισημανθεί ότι σε διαδρομές 300 χλμ με υπερβολική ταχύτητα το πολύ να κερδίσουμε 15-20΄της ώρας.
–Η υπερφόρτωση του αυτοκινήτου συνεπάγεται αλλαγή οδικής συμπεριφοράς στην οποία δεν είμαστε εξοικειωμένοι (μεγαλύτερο διάστημα πέδησης, ευαισθησία στους πλάγιους ανέμους κ.λ.π.).
–Ενοικιάσεις δικύκλων στον τόπο διακοπών Δίκυκλα σε κακή μηχανική κατάσταση, δυνατοί άνεμοι, κακό οδικό δίκτυο, και σε πιο μεγάλες ηλικίες, έλλειψη εξάσκησης.
–Αλκοολούχα ποτά Λόγω υψηλής θερμοκρασίας, κατανάλωση μπύρας τις μεσημβρινές ώρες. Κατανάλωση ούζου και προ του μεσημεριού (δολοφονικό ποτό). Σημειώνουμε, ότι ο οδηγός δεν πρέπει να λαμβάνει καμία ποσότητα αλκοόλης. Το νομικό όριο των 0,5 ‰, δηλαδή ½ γραμμάριο αλκοόλης ανά λίτρο αίματος, δεν είναι και το ιατρικό όριο. Καμία ποσότητα αλκοόλης δεν είναι ακίνδυνη για τον οδηγό. Κατά τον Παγκόσμιο Οδηγό Υγείας, διεθνώς το 30% των θανάτων σε τροχαία ατυχήματα οφείλεται στη χρήση αλκοόλης. Το ποσοστό αυτό στην Ελλάδα ανέρχεται στο 40%.
–Πεζοί Λόγω της καλοκαιρίας και της μεγαλύτερης ημέρας, παιδιά και ηλικιωμένοι κυκλοφορούν πιο συχνά και τις βραδινές ώρες. Τα παιδιά δεν μπορούν να αντιληφθούν από πού έρχεται το αυτοκίνητο, δεν έχουν μεγάλο οπτικό πεδίο και πιστεύουν ότι το όχημα μπορεί να σταματήσει αμέσως. Οι ηλικιωμένοι δεν αντιλαμβάνονται το αυτοκίνητο εάν δεν έχει αναμμένα τα φώτα του, έχουν μειωμένα αντανακλαστικά και πολλές φορές προβλήματα ακοής. Στην Ελλάδα οι οδηγοί ανάβουν τα φώτα πολύ αργά μετά τη δύση του ήλιου, τα δε μικρά είναι τελείως άχρηστα. Εφόσον έχουμε ηλιοφάνεια τα φώτα πρέπει να ανάβουν στις 20:30 και εξυπακούεται επί συννεφιάς, πολύ νωρίτερα.
–Υπόγειες διαβάσεις και τούνελ Στα τούνελ συνιστάται οι οδηγοί να έχουν αναμμένη τη μεσαία σκάλα, να κρατούν 30 μέτρα απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και να μην κάνουν ποτέ στάση εντός του τούνελ εκτός αν διαθέτει ειδικές εσοχές, να μην προσπερνούν και τέλος να αφαιρούν τα γυαλιά ηλίου (τουλάχιστον 50 μέτρα οδηγεί κάποιος σε σκοτάδι και απαιτείται κρίσιμος χρόνος προσαρμογής των ματιών στο μειωμένο φως). Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι τα φώτα δεν χρησιμεύουν μόνο για να βλέπουμε, αλλά και για να μας βλέπουν.
–Έκτακτες βλάβες Μεγάλη προσοχή απαιτείται σε περίπτωση βλάβης. Στάση στην άκρη του δρόμου με ανοικτό το πορτ-μπαγκάζ. Τρίγωνο προειδοποίησης 100 τουλάχιστον μέτρα προ του οχήματος. Γιλέκο ασφαλείας (η χρήση του προβλέπεται πλέον και στην Ελλάδα). Αναμμένα τα φλας και τα μεσαία φώτα. Οι επιβαίνοντες να απομακρυνθούν αρκετά από την άκρη του δρόμου και να βρίσκονται μακριά από το όχημα. Χρήση φακού, για να ειδοποιούμε με κινήσεις τα επερχόμενα αυτοκίνητα να απομακρύνονται από την άκρη του δρόμου και της λωρίδας.
–Γενικά
• Ειδικό κάθισμα για τα παιδιά μέχρι ύψους 150 cm.
• Χρήση της ζώνης ασφαλείας και στα πίσω καθίσματα.
• Πολύ καθαρό παρ-μπρίζ. Η σκόνη και αντίθετος φωτισμός, δημιουργούν αδιαπέραστο για την όραση φλοιό.
• Μεγάλη προσοχή απαιτείται όταν έχουμε «κόντρα» τον ήλιο. Δεν διακρίνονται πεζοί, σήματα, φωτεινοί σηματοδότες κ.ά.
• Γυαλιά ηλίου με ουδέτερο χρώμα και όχι πολύ σκούρα. Χρήσιμη η γνώμη του οφθαλμιάτρου. ΠΡΟΣΟΧΗ: μην οδηγείτε στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.), είναι σύμπτωμα αντικοινωνικής συμπεριφοράς και μας θέτει σε κίνδυνο.
ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗ σημαίνει:
• Χαμηλή ταχύτητα, πειθαρχία στη σηματοδότηση των ορίων ταχύτητας
• Πλήρης αποχή από το αλκοόλ
• Διευκρίνιση με τον γιατρό μας, για τυχόν φάρμακα που λαμβάνουμε και πως αυτά επιδρούν στην οδική συμπεριφορά.
• Ποτέ προσπέραση : Α) σε στροφή Β) σε γέφυρα Γ) σε διασταυρώσεις Δ) σε σιδηροδρομικές γραμμές Ε) σε σήραγγες Στ) σε διαβάσεις πεζών Ζ) σχολικού λεωφορείου εν στάσει ή μεγάλου σταθμευμένου οχήματος Η) χωρίς ορατότητα τουλάχιστον 500 μέτρων Θ) όταν αισθανόμαστε ανασφαλείς.
Copyright ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ για μια Ανοικτή Κοινωνία 2014 by Conne3ion